vrijdag 13 september 2019

HandySandy en haakworkshops

Het begin.... In 2010 ben ik begonnen met het geven van haakworkshops. Spontaan, zonder enige ervaring hiermee. De eerste keren zat  ik standaard na de les, gelijk achter de computer om de les aan te passen. Het bedenken en geven van workshops bleek voor mijzelf ook heel leerzaam! Gaandeweg heb ik een workshop ontwikkeld, waarbij de basissteken in 5 avonden van 2 uur, allemaal goed aan bod komen. Dit aan een groep van maximaal 5 cursisten. Daarnaast geef ik huiswerk op, om thuis mee aan de slag te gaan. Er moet wel geoefend worden! Deze workshop is geschikt voor beginners, of voor wie de techniek weer eens op wil halen.


Vervolg...  Op verzoek van cursisten kwam er een tweede en zelfs een derde vervolg workshop.       De haaktechniek biedt ook zoveel verschillende mogelijkheden; denk hierbij ook aan stokhaken, amigurumi en Tunisch haken. Deze workshops probeer ik zoveel mogelijk af te stemmen op de wensen van de cursisten en de haakmode van het moment.  Dat betekent voor mij patronen opzoeken, eventueel vertalen, uitproberen en uitwerken. Als dat gelukt is, is het voor mij ook een uitdaging;   lukt het mijn cursisten ook? De ene les pakt beter uit dan de andere. Dus zeker bij de vervolg-workshop wisselt het aanbod van de lessen. Dit houdt het ook voor mij afwisselend en uitdagend! Ook dit zijn 5 lessen van 2 uur.


Iets nieuws... Kleding haken! Voor vele haaksters de ultieme uitdaging. Ook voor mij als haakjuf. Vorig jaar starte ik met 3 dames een pilot. Met 3 verschillende patronen die ook nog eens aangepast moesten worden... dat bleek toch wel een dingetje. Uiteindelijk zijn er 2 vestjes afgekomen. Met deze ervaring startte ik onlangs een vernieuwde workshop, nu gezamenlijk met hetzelfde patroon aan de slag. Het is een WIP = work in progress ;-)


Cursisten... door de jaren heen heb ik kennisgemaakt met vele dames! Met net zo veel verschillende karakters! Creatieve, lieve, stille, uitbundige, perfectionistische, enthousiaste, ongeduldige... of een combinatie van verschillende eigenschappen ;-) Allemaal bijzonder op hun eigen wijze. Heel boeiend en leerzaam (mensenkennis) om te zien. En ook bijzonder, want er werd en wordt naast haakwetens-waardigheden, ook het nodige lief en leed gedeeld. Hoe fijn dat daar de ruimte en het vertrouwen voor is!

Mutsjes... velen van ons vinden het fijn om hun creativiteit te gebruiken voor een goed doel.           Zo organiseer ik al een paar jaar voor vriendinnen en cursisten een avond babymutsjes haken voor stichting Tamsarya in Nepal. Ook hiervoor zoek en verwerk ik verschillende patronen uit. Zo haken we iedere keer weer andere modellen en kunnen we steeds wat anders aanbieden.



Afhaken... niet iedereen raakt na het volgen van een workshop besmet met het haakvirus en dat hoeft ook niet. Een enkeling haakte al af tijdens de workshop, zoals het helaas ook bij een paar niet lukte om de techniek onder de knie te krijgen. Jammer, maar we hebben het geprobeerd. En ook dit was voor mij leerzaam.


PR... de eerste jaren plaatste ik vooral advertenties in huis-aan-huis bladen, maar dit was best kostbaar. Nu gaat promotie vooral via social media. Met berichten op dit weblog, Facebook, Instagram en Pinterest en wat lokale site's. Aan mij de uitdaging om dit passend te voorzien van foto's en tekst, ook leuk en leerzaam. Daarnaast flyer ik bij de kringloopwinkel, kultuurhus, supermarkten en natuurlijk bij m'n eigen voordeur.
En hopelijk ook via likes en mond tot mond reclame, want dat is en blijft de beste reclame die je kan krijgen.


Hobbymarkten... af en toe sta ik op een hobbymarkt. Was ik de eerste keer verwachtingsvol dat ik veel zou verkopen, inmiddels weet ik beter. Ik sta nu A) voor de gezelligheid; ik tref er vriendinnen,  cursisten en  kennissen.  B) voor promotie van m'n haakworkshops en C) voor de verkoop; de opbrengst van de workshops en verkoop is voor goede doelen (KWF / Tamsarya / Walk of Hope Kampen). Niet alleen verkoop ik mijn eigen spullen, maar ook de gehaakte items van Aagt, Quirina en Marion en de zelfgemaakte kaarten van m'n moeder.


Conclusie... haken heeft me zoveel meer geleerd en gebracht dan ik ooit van te voren had kunnen bedenken. Daar ben ik niet allen dankbaar voor, maar ook trots op!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten